چاقی باعث افسردگی می شود

12 نوامبر 2018- قوی ترین شواهد بدست آمده از تحقیقات جدید، نشان می دهد چاقی، حتی در غیاب سایر مشکلات سلامت، باعث افسردگی می شود.
شواهد جدیدی که امروز توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه اکستر در انگلستان ارائه شد، نشان می دهد چاقی باعث افسردگی می شود، حتی اگر فرد به سایر مشکلات سلامت مبتلا نباشد.
این تحقیق که در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، نشان می دهد که تاثیر روانی اضافه وزن به اندازه ی بیماری های مرتبط با آن مانند دیابت، باعث افسردگی می شود.
محققان اطلاعات پزشکی و ژنتیکی بیش از 48000 فرد مبتلا به افسردگی را از UK Biobank با اطلاعات مربوط به بیش از 290،000 نفر بعنوان کنترل، که در فاصله ی سالهای 1938 تا 1971 متولد شده بودند، با یکدیگر مقایسه نمودند.آنها از داده های بیمارستانی و گزارشات خود افراد برای تعیین ابتلا به افسردگی استفاده نمودند.
پروفسور Elina Hypponenاز استرالیا که یکی از رهبران این مطالعه بود، گفت: تیم ما تحقیقات خود را به یک رویکرد ژنتیکی انجام داده اند.
پروفسور  Hypponen می گوید: ما مولفه ی روانشناختی چاقی را از تاثیر مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی، با استفاده از ژن های مرتبط با شاخص توده بدنی بالاتر(BMI)، اما با خطر کمتر برای بیماری هایی مانند دیابت، جدا کردیم. این ژن ها به همان اندازه با افسردگی ارتباط داشتند که ژن های مرتبط باBMI  و دیابت با افسردگی مرتبط بودند. این نشان می دهد که داشتن اضافه وزن در غیاب سایر مشکلات سلامت، باز هم باعث افسردگی می شود به ویژه در زنان.
در انتهای دیگر طیف  BMI، مردان بسیار لاغر، نسبت به مردان دارای وزن طبیعی و همچنین نسبت به زنان بسیار لاغر، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند.
پروفسور  Hypponen می گوید: شیوع فعلی اپیدمیک چاقی در جهان بسیار نگران کننده است، تخمین زده می شود که شیوع چاقی در کنار بحران افسردگی، سالانه تریلیونها دلار هزینه به جامعه جهانی تحمیل کند. پروفسور  Hypponen می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که داشتن اضافه وزن نه تنها خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد بلکه همچنین می تواند منجر به افسردگی شود.

منبع و سایت خبر:

International Journal of Epidemiology, 2018 DOI: 10.1093/ije/dyy223

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181112095951.htm